۰۵ خرداد ۱۳۹۸
خرداد ۵, ۱۳۹۸

روش های تقویت عضلات کودکان

خرداد ۵, ۱۳۹۸ ۰ دیدگاه

روش های تقویت عضلات کودکان

تقویت عضلات کودکان در سنین مختلف یکی از نیازهای آنها برای رشد و تکامل و قدرت می باشند. که میتوان با انجام بازی ها و تمرینات ساده به تقویت عضلات کودکان بسیار کمک کرد.

تقویت عضلات کودکان:
والدین همیشه در هر سنی نگران کودک خود هستند و اینکه فرزندشان از همه نظر در بهترین شرایط باشد برای خانواده ها یک مسئله ی حیاتی به شمار می رود. در این مطلب قصد داریم به شما راهکارهایی طبیعی برای تقویت عضلات فرزندتان ارائه دهیم.

۱- برای تقویت عضلات بازو و ساعد
کودک را روی صندلی بنشانید و دو کتاب را به دست او بدهید (در هر دست، یک کتاب). وزن هر کتاب باید بین یک تا دو کیلوگرم باشد. سپس، حرکت دمبل زدن را با کتاب، به تعداد پنج تا ۱۰ بار انجام دهد. در هر بار دمبل زدن، دست او باید به‌طور کامل، به حالت صاف و کشیده کامل بالای سر او قرار گیرد. این حرکت را می‌توانید به تعداد سه تا چهار بار در روز و در دفعه‌های مکرر انجام دهید.

۲- برای تقویت عضلات مچ دست:
از کودک بخواهید انگشتان دست خود را مچ کند و مچ دست خود را به آرامی، به اطراف بچرخاند. و یا از کودک بخواهید به کمک انگشتان دست خود، ادای سوزن گرفتن و دوختن پارچه را درآورد.

۳- برای تقویت انگشتان دست:
از کودک بخواهید تکه کاغذ یا پارچه ای را با دست برتر خود مچاله کند و تا حد امکان آن را بین انگشتان خود فشار دهد. و یا از کودک بخواهید با یک دست، یک برگ کاغذ بگیرد و با دست دیگر ادای قیچی و بریدن کاغذ را نشان دهد. و یا از کودک بخواهید با انگشتانش برایتان تا ۵ بشمارد یا سکه ای را از روی میز به کمک شست و انگشت اشاره بردارد. می توانید از او بخواهید با ۲ انگشت مرتب میز را لمس کنید. مثلا اول با شست و انگشت اشاره و بعد با شست و انگشت وسط و تا آخر. می توانید از کودک بخواهید نخی را دور یک انگشت بعد دور ۲ انگشت و بعد ۳ انگشت و در نهایت دور مچش بپیچد.

۴- برای تقویت عضلات ناحیه ساق پا و عضلات تنفسی
در دو قسمت ابتدا و انتهای اتاق، دو مانع یا نشانه قرار دهید و برای کودک، زمان مشخصی را مثلا از طریق پخش موزیک تعیین کنید. از کودک بخواهید که تا زمان پخش موزیک، هر چند بار که می‌تواند، با طی کردن مسیر رفت و برگشت، نشانه‌های ابتدا و انتهای اتاق را لمس کند و به هر بار لمس کردن این موانع، امتیاز دهید. پس از پایان تمرین، بنا به امتیاز کسب شده، جایزه‌ای به کودک بدهید.

این ورزش، اگر مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام شود، از ورزش‌های هوازی محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مهمی را در بهبود متابولیسم فرزند شما ایفا کند. هم‌چنین این حرکت، باعث افزایش هماهنگی عصبی و عضلانی کودک می‌شود.

۵- برای تقویت عضلات شکم
یک توپ سبک، در اختیار کودک‌تان قرار دهید و از او بخواهید که دراز بکشد و زانوهایش را خم کند. دست‌هایش را به سمت بالای سرش، در حالی که توپ را در دست دارد، به حالت کششی صاف نگه دارد؛ به‌طوری که توپ، با زمین تماس داشته باشد. سپس سعی کند با فشار آوردن به نیم‌تنه خود، باعث حرکت و بالا آوردن قسمت بالاتنه خود به جلو شود و به این ترتیب، به حالت نیمه‌نشسته قرار گیرد و توپ را در قسمت جلوی پاهای خود به زمین بزند. سپس، دوباره و بلافاصله، به حالت درازکش درآید و این حرکت را تکرار کند.